"פרופורציות רוחניות, מודעות החורבן, ושנאת חינם"

הרב אריאל שחר No Comments on "פרופורציות רוחניות, מודעות החורבן, ושנאת חינם"

הרב אריאל שחר בטור מרתק לתשעה באב כיצד המשמעות של בית המקדש תהיה נוכחת בחיינו, ומדוע חז"ל קוראים לכל שנאה – שנאת חינם?

גולי ירושלים. ארכיון צילום: Yossi Zamir/Flash90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אנשים רבים שואלים ספק בהלצה ספק בחוסר הבנה מדוע כל שנאה קרויה שנאת חינם הלא יש סיבה מדוע לשנוא את החבר שהזיק או גנב במרמה, ומדוע מוגדרת השנאה כשנאת חינם?

"שירו לנו משיר ציון" למילה שיר בלשון הקודש ישנם שתי משמעויות: שיר מוזיקלי אך גם צמיד כזה שמחבר בין חוליה לחוליה בין פנינה לפניה וכך נוצר צמיד ושיר. 

כפי ש'ששיר' התכשיט נוצר על ידי חיבור כך גם שיר מוזיקלי נוצר על ידי חיבור תווים שונים ומגוונים שכל אחד פני עצמו חסר משמעות, אך תווים המושמעים יחד ומחוברים יחדו יוצאים שיר נגינה הערב לשומעים.

ירושלים היא חיבור אמתי בין עולם הרוח לעולם הגשם, בקדש הקדשים 'מקום הארון אינו מן המידה' כלומר מקום הארון לא היה תופס מקום פיזי והמודד את החדר היה מגיה לתוצאה שווה של אותו האורך והרוחב בין לפני שהארון נכנס וגם לאחר מכן והתוצאה הייתה שווה, כי בבית המקדש לא היו מונחים וכללים פיזים אלא רוחניים, ולכן ירושלים מוגדרת וקרויה כ"שיר ציון"(מהר"ל).

החיבור לניסים שאירעו בבית המקדש ולמקום הרוחני שלו הכניסו את כל מי שבא בשעריו לפרופורציות נכונות ולהסתכלות נכונה מה עיקר החיים על מה שווה להשקיע בחיים ועל מה להשים את משקל מעשינו.

מסיבה זו חז"ל תקנו את אמירות וסימנים של מודעות החורבן בכל שמחה יהודית, החל מחופה וכלה בבניית בית חדש כמו גם בכל תפילה וברכת המזון.

מתקני מטבע הברכות והתפילות עשו זאת כי  האזכור של ירושלים והנוכחות שלה בחיינו כל כך חשוב וקריטי, ירושלים מלמדת אותנו כי מרכז חיינו והפרופורציות הנכונות הם רוחניות ודברים שאינם קשורים לגשם, רק מי שחי את ירושלים כמרכז חייו מצליח להכניס את הרוחניות למשוואה בקבלת ההחלטות וחי את רצון ה' בחיי היומיום שלו.

שנאה ופגיעה של בין אדם לחברו חמורה עד מאד ביהדות, שנאה פורצת אולי בגלל סיבה טובה אבל כל סיבה שבעולם לא שווה בשביל לעורר שנאה מדון ומחלוקת, בדיוק כמו ששום אדם לא ירצח את חברו בגלל גניבה של כמה שקלים או פגיעה כך גם אסור לשנוא.

השנאה חמורה והיא לא במשוואה של הזיק גדול ככל שיהיה מהצד האחר, אנחנו פשוט צריכים להבין ששנאה היא רעל וחומר מזיק. 

גם אם מישהו הזיק לך או עשה נגדך משהו הרי שהשנאה כלפיו חמורה עשרות מונים ועל כן כל גרגיר שנאה מוגדר ביהדות כ'שנאת חינם'. (אור גדליה)

התיקון לבנין בית המקדש הוא החשיבות שנעניק לאחדות האומה ואהבת ישראל מפני שרק כך נוכיח כי אנו מתאימים לחיות בפרופורציות נכונות של חיי מקדש, כאלו עם כללים של עולם הבא בתוך עולם הזה, בדיוק כמו בבית המקדש.

 



0 תגובות